Saker jag önskar att jag visste när jag började plugga juridik

Ny i stan och bortkommen på Juridicum? Lugn, här kommer den kompletta guiden till hur livet som ny juriststudent blir lite lättare. Eller åtminstone mer begripligt.

Att jag skulle bli lobotomerad
När jag först kom till Uppsala och juristprogrammet var jag kanske naiv. Eller möjligen okunnig. Troligen både ock. För inte hade jag en aning om vad NJA betydde, vad ett PM är eller att tradition står för något helt annat än att se på Kalle Anka på julafton. Än mindre visste jag att jag två år senare skulle vara fullständigt personlighetsförändrad. Från att ha varit en helt vanlig 20-something tjej har jag blivit en fullfjärdrad paragrafryttare som använder mig av ord som eljest, således och vederlag så sott som dagligen. Nu tänker du säkert att "det där kommer aldrig att hända mig". Ha! I slutet av terminen kommer jag kunna väcka dig mitt i natten och du kommer att rabbla Regeringsformen som ett rinnande vatten
Vänta du bara!

Att jag skulle hamna i helvetet (även kallat T3)
Du har säkert redan hört talas om den - väggen! Om sakrätt, Zetterström och KKL. Allt jag kan säga är, believe the hype! Den 1 september 2009 kan du lika gärna vinka hejdå till dina vänner och förbereda dig för några sömnlösa månader. Nästa gång du besöker nationerna kommer att vara i december, på tentafesten. Det är helt enkelt bara att kapitulera inför schemat, härda ut och se det från den ljusa sidan, de sokratiska lektionerna kommer att kännas precis som en scen ur Lekally Blonde. Bara lite mindre rosa.

Att jag skulle gå catwalk 5 gånger i veckan
Vad menar hon nu undrar du. Det är faktiskt juristprogrammet jag har blivit uttagen till och inte Top Model! Trodde du ja! Det märks att du aldrig spenderat någon längre stund i Juridiska Biblioteket (JB). Har du hunnit sätta din fot där så hoppas jag för guds skull hade klätt upp dig. För vissa av åskådarna kommer att döma dig hårt. Ingenting annat än det senaste är nämligen gott nog för JB:s egna Tyra Banksar. Hade du tänkt sporta samma kläder som igår? Glöm det eller bege dig till ett annat bibliotek. Fast å andra sidan har du ju alla chanser i världen att spana in snygga, välklädda människor mitt bland alla dammiga böcker. Alltid något.

Att det finns så mycket som är roligare än att läsa kurslitteratur (fast jag anade)
När du öppnade ditt antagninsbesked såg du säkert framför dig att du skulle vara den duktigaste, flitigaste, mest framgångsrika juriststudenten som någonsin satt sin fot på Juridicum. Precis så tänkte jag också men det innan jag insåg att Uppsala består av mer än bara lagböcker. Mycket mer. Tretton nationer, mängder med fester och otaliga föreningar, med JF som kronan på verket naturligtvis, för att man snart ställer sig frågan: När ska jag ha tid att plugga egentligen? Den frågan har jag fortfarnade inte hittat något svar på och jag är ju fortfarande här så på något sätt fungerar det tydligen. Visst, kan man sitta och plugga 14 timmar per dag och visst kan man komma undan med att knappt ha läst en bok (fram till tentan i alla fall) men något slags mellanting är nog bäst. Föreningserfarenhet är både guld värt på cv:t och riktigt kul.

Att för vissa är allt en tävling (i betygshets)
Tänk dig en OS-final i 100 meter. Tänk dig 10 segerhungriga löpare som ger allt för att vinna guld. Välkommen till de kommande 4,5 åren av ditt liv. Den enda skillnaden mot det där sprinterloppet är att deltagarna är ca 300 högpresterande studenter med toppbetyg från gymnasiet och vana vid att alltid vara bäst i klassen. Vänj dig vid det och fula tricks som att vissa gömmer böcker i biblioteket (som tur är har bibliotekarierna utvecklats till rena Sherlock Holmes). Du bör nog inte bli förvånad om du ser någon av dina klasskamrater ligga i fosterställning och hulka utanför Juridicum efter att PM-poängen offentliggjorts. Och visst, det är klart att man vill ha bra betyg. Men som tur är finns det faktiskt de som lyckas behålla sitt förstånd. Förhoppningsvis är du en av dem.

Att jag skulle göra så många misstag
Jag hade som sagt snarare tänkt mig att det här seglar jag mig igenom lätt som en plätt. Så fel man kan ha! För att du ska slippa göra samma misstag som jag kan jag ge dig några goda råd: Gråt inte blod för att din första PM blir sågat, du har massor med PM att öva dig på de kommande 4,5 åren. Ha alltid med dig lagboken till seminarierna, vissa lärares blickar kan nog faktiskt kanske döda. Somna inte i biblioteket när du är täppt i näsan, dina snarkningar och dina vänners skrattanfall stör studieron. Och slutligen, rid inte på paragrafer för ofta, det är i allmänhet trevligare att cykla.

Krönika av en juriststudent som går T5, tryckt i Press Judicata

Välkommen Lina! Känn dig som hemma. Catwalken känner jag igen, betygshetsen har jag hört talas om och likaså väggen... 

Kommentarer
Postat av: Elin

Haha! Herrejösses!

Du kommer inte att få det lätt du. ;P

Kram på dig systeryster!

2008-09-30 @ 01:23:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0