En norrlänning i södern

Det har varit snökaos här nere, enligt sörlänningarna. Det är som om Uppsalaborna aldrig sett snö tidigare. Folk går med paraplyn när det vräker ner snö. PARAPLYN?! Aldrig någonsin i hela mitt liv, uppväxt med mer vinter än sommar, har jag sett folk som använder paraplyn när det snöar. Det är helt otroligt, ofattbart.

Här nere kan de inte skotta heller. Med små röda leksaksbilar styr de runt snön, utan mål. En driva här och där, mitt i vägen gör väl inget? Det allra lustigaste är nog när de plogar vägarna. Alla norrlänningar vet ju att snön styrs upp mot kanten av vägen. Här i södern tror de att de vet bättre och styr in snön mot mitten som en vall mellan de två körbanorna. Ur rättsäkerhetssynpunkt kanske det är bättre eftersom det möjligtvis undviker att bilar krockar eftersom de flesta inte ens kan köra bil när det är vinterväglag ute. Ska man gå över vägen måste man alltså hoppa över den där vallen som ligger mitt i vägen som ett litet hinder. Det är tur man är vig och spänstig.

En kompis till mig stannade hemma idag eftersom hon inte vågade sig ut i vädret. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Det snöade ungefär som en vanlig dag hemma, men det blåste lite mer och hon vågade sig inte ut. Vad ska man säga?

Aldrig någonsin har jag cyklat när det har snöat ute. Då har man tagit sparken hemma i norr. Här sandar de dock i överflöd så snart bor jag snarare i Sahara än i Uppsala. Sparken är alltså inte något alternativ och för att ta mig fram och tillbaka till gymmet får nog även jag sälla mig till skaran som cyklar här i Uppsala. Det är ju ändå nästan fler gruskorn än snö här tack vare sandbilarna så det ska nog inte vara några problem att cykla. Men jag sträcker mig inte så långt att jag börjar använda paraply. Nej, vid cyklandet - där går gränsen och den gränsen sträcker sig bara till gymmet för in till stan går jag ju på en grisblink.

Så jag tänker fortsätta vara norrlänning här i södern.

Vad är nästa stora upptäckt jag ska göra? Att Uppsalaborna skottar sina gårdar med spadar som man fick när man tog examen i 9:an?


Kommentarer
Postat av: Mor

Ha ha!!! Klockren beskrivning! Särskilt spadarna!

Pussokram i snöyran!

2008-11-24 @ 16:46:03
Postat av: Ida B

hahahha, ja spadarna var klockrena. OCh leksakstraktorerna. Underbart

2008-11-24 @ 18:25:31
Postat av: ÅM

Precis som i Varberg när det kommer snö. Det blir kaos i hela stan pga 10cm snö... Nä kommer du med paraply när det snöa, då kan jag nog inte hålla mig för skratt =)

2008-11-24 @ 18:58:38
URL: http://ronnvik.blogspot.com
Postat av: Anna

haha jag hade samma uppenbarelse när jag kom till visby första vintern, helt sinnesjukt..=) men paraplyn upptäckte jag inte förrens nu i MALMÖ! visste inte om jag skulle skratta eller gråta..=)

2008-11-24 @ 20:26:19
URL: http://norrlandsanna.blogg.se/
Postat av: Anna

Haha så jäkla kul =)

2008-11-26 @ 14:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0