Röde Orm

Röde Orm är en Volvo 240, röd så klart därav förnamnet, och är född på 80-talet någon gång. Och han är min värsta fiende. Han tycker om att jävlas, men bara med mig.

Han kom till vår familj för några år sedan och jag trodde vi skulle trivas med varandra. Men icket. Pappa döpte honom snabbt till Röde Orm. Han slingrar sig fram på vägen och hoppar och studsar, även om man bara kör 80 km/h. Om jag inte visste bättre skulle jag nästan tro att han trodde vi hade vänstertrafik här i Sverige.

Han skramlar och lever rövare. Svänger jag för fullt, exempelvis upp på gården, och bromsar samtidigt låter det som ett flygplan kör förbi. Fel nummer 2 är att han ibland inte går riktigt rent. Självklart gör han bara så när jag kör, så ingen annan vet vad felet är. Vet inte hur jag ska kunna förklara känslan, men något är då jävligt fel. Även fast jag har gasen i botten går han knappt framåt. Ibland måste jag köra på 3:an i 90 km för att vi ens ska ta oss någonstans. Och hur kul är det?

Sommaren 2006 krockade pappa och Röde Orm med en älg. Inga större skador på föraren, tack och lov, utan det var Röde Orm som fick ta smällen. Kika på höger sida, där är han lite missbildad och tillknycklad, men Vinlidsbergs kung ordnade honom så gott som ny igen. Under den tiden körde jag en annan röd bil, Volvo så klart, en V40. 230 hk om jag inte minns fel. Vad jag bytte ner mig när vi hämtade hem Röde Orm igen! Jag gillade ju Röda Faran. För självklart är hon en kvinna, det är ju riktiga grejer det.

Nu saknar jag backspegel efter krocken och sidospeglarna är nästan ur funktion. Det är tur jag aldrig backar. En dålig stereo, som stänger av sig själv i tid och otid, som har världens sämsta högtalare äger jag också. Tänk er myrornas krig på TV. Dessa ljudeffekter är det enda som strömmar ut ur högtalarna, trots att jag egentligen försöker lyssna på E-rotic - Max Don't Have Sex With Your Ex. Plus att det finns ingen handbroms alls på bilen så jag kan aldrig ha den på tomgång i en backe. Då är det bye bye.
Jag kan heller inte ha på ultra moderna funktionen sätesvärmare för det är hål i dynan så då sticker det i min rumpa. Det är inte skönt. Lyckligtvis kan jag erbjuda mina följeslagare sätesvärmare för det sätet är helt. Han har även världens flammigaste baklucka. Han skulle komma sist i Mr Universum.

Om jag inte visste bättre skulle Röde Orm nästan kunna vara ett offer för en fordonare..

Men en sak är jag glad över. Det är servo på biljäveln. Och det är ju trots allt en bil.


Kommentarer
Postat av: Maria

Funkar inte med rullgardinstricket... jag bor ju i en källare... med betongglas som är igenskottade... Vaknar kanske i juni nångång isf...

2008-02-25 @ 20:27:08
URL: http://mejan.blogg.se
Postat av: Elin

Du har det inte lätt du... ;P
Men du...Röde Orm startar iaf. Röda Faran har gått i ide fram till våren...då får hon förhoppningsvis en ny ägare... :P

2008-02-25 @ 20:33:00
Postat av: Anonym

på dig isåfall! :P

2008-02-25 @ 21:10:00
URL: http://fannysundstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0