Balen - på väg mot en ny trend?

Jag lyste upp som en sol när jag såg att bilderna från balen i Storuman dykt upp på vk:s hemsida. Med spänd förväntan klickade jag fram bilderna, men tappade hakan på en gång (jag har nog fortfarande inte plockat upp den och det är ändå mer än en timme sedan jag kikade på dem första gången). Hur många gånger jag än kikar på dem om och om igen och hoppas slippa se det jag ser så ser jag det ändå - bara flickeben!

Om jag uttrycker mig snällt så skulle jag vilja säga att det är rent av skandal! Klädkoden på en bal är högtidsdräkt vilket innebär frack för mannen och balklänning för kvinnan. Jag kan dock sträcka mig så långt till att mannen får använda smoking på bal, men kostym - det går fetbort. När det gäller kvinnan så sträcker jag mig inte längre än till enkel långklänning som inte visar en enda tillstymmelse till hud. That's it!

Om nu mannen och kvinnan väljer att matcha varandra genom att ha samma klädkod och de väljer mörk kostym som innebär kostym för mannen och för kvinnan en klänning som inte är hellång. Nu matchar de varandra, men är ändå ute och cyklar totalt eftersom klädkoden på bal är just högtidsdräkt. Så, hur man än gör är man ute på djupt vatten.

Jag har i varje fall fått mig ett gott skratt i varje fall och har skakat bekymmersfullt och missnöjt på huvudet ett antal gånger. Det här är nästan värre än släppet på Norrlands Nations Vårbal i lördags där tjejer kom i jeans eller kort-kort kjol. Det här är nästan värre eftersom man nu går på sittningen. I lördags kunde inte jag och Nina hålla oss ifrån våra spydiga kommentarer. Hade de varit hårdare i insläppet där så hade inte tjejerna som gick på bal i Storuman fått komma in på släppet ens en gång.

Sina flickeben kan man visa hela sommaren, på andra fester, ja när som helst. Men på en bal får knäna och vaderna ge vika undan för tyg som ska skymma dem. Bal är och kommer alltid vara en bal som man inte kan försöka förändra genom "modet". Att få gå på en bal är en av få tillställningar som man verkligen får klä upp sig till. Då tycker inte jag att det passar sig med korta klänningar som man kan ha nästa helg på 3:an (enda utestället i Storuman).

Min lillebror var i varje fall stiligast! Det är klass på honom och det gillar jag! Så mycket klass så han blev vald till balens kung. Jag är stolt jag.

Till och med Askungen hade vett att ha långklänning på sin bal.....

Kommentarer
Postat av: Anonym

Alla är kanske inte lika bortskämd som du Lina och får allt dom pekar på.. En balklänning är inget billigt och alla har inte råd att lägga ut flera tusen på en klänning som man använder en kväll....

2009-05-30 @ 11:03:54
Postat av: B1

Nej så kan det faktiskt inte gå till!

2009-05-30 @ 14:48:22
Postat av: Fanny

Oj, du trampade visst någon på tårna..

Bortskämd, nja det kan jag inte hålla med om..

Gott ställt, är nog rättare ord. ;)



Det är nog första året som jag hört talas om att det skulle vara bortskämt, att kunna gå i långklänning på bal.

2009-05-30 @ 19:20:31
URL: http://fannysundstrom.blogg.se/
Postat av: pappsen

Bortskämd, ja det är då man inte känner tacksamhet, och det vet jag mycket väl att min dotter Lina visar.

Däremot så finns det en JANTE-lag som tyvärr präglar inlandsbor och är förlamande och det största hindret för utvecklingen i inlandet. Det är tyvärr så svårt att kunna berömma och erkänna att vi är faktiskt oerhört duktiga, men det är ju inte acceptabelt att sticka ut och vara utmanande som i verkligheten för urveckli8ngen framåt, Jag önskar dig lycka till du som tycker min dotter är borskämd för det ligger helt i betraktarens ögon och är på intet sätt annant än en sjuk avundsjuka. Spänn bågen så lyckas du med om du nu vill vara ärlig och seriös.

Från en stolt pappa till Lina Sundström

2009-05-30 @ 23:44:06
Postat av: Anna

Det absolut viktigaste är väl ändå att man trivs i sin klänning. (:

2009-05-31 @ 22:25:59
URL: http://jonssn.blogg.se/
Postat av: sara

Jag trides då hundra gånger bättre i min klänning i år än den ja hade förra året, och det är väll viktigre det än att man gör som andra tycker? Du skriver själv att det är på bal som man för en gångs skull ska få klä upp sig, ska man inte då få klä sig i nått som man själv tycker ser bra ut och som man själv trivs i? Om du tycker att vi inte vet bättre än att klä oss slampigt för att känna oss fina, eller vad det är du vill säga med det hela så känns det som om du fått nått om bakfoten. Alla vi som hade korta klänningar valde det för att vi tyckte det var finare, och då är det väll surt om du inte gillar det, men du behöver ju inte göra narr av oss. Många sa att vi var de finaste den kvällen, och det var inte bara kåta små 15-åringar, utan det var allt från tjejkompisar till far- och morföräldrar...

2009-06-01 @ 13:19:44
URL: http://holmgren7.blogg.se/
Postat av: Lina

Till Sara:

Jag har aldrig antytt att det ska vara slampigt att gå klädd i en kort klänning, utan det hela handlar om etikett. Jag går själv i korta klänningar emellanåt och anser inte det vara slampigt, men på en bal så tycker jag inte att det passar sig. Synd att du missförstod det så hemskt...

2009-06-01 @ 17:57:40
URL: http://anill.blogg.se/
Postat av: Tänkvärt

Du skriver att din bror blev till balens kung vilket stämmer. Det du glömmer att nämna är att även en annan också blev balens kung, d.v.s. det var två kungar för kvällen.

En annan sak som kan vara värt att diskutera är huruvida du tycker din bror är stilig samtidigt som han inte bär frack, som du anser det ska vara? Du som antyder veta hur man ska vara klädd, varför informerade du inte honom om detta?

I övrigt så verkar en del inlägg vara av lite "översittarkaraktär", d.v.s. mena att andra är bättre p.g.a. sin ekonomiska situation. Det finns många inlandsbor som verkligen bidrar med att föra samhället framåt, som inte lever i ekonomiskt överflöde. Utvecklingen drivs inte enbart framåt av chefen, utan även de som driver kugghjulen, alltså arbetarna.

Jag tycker även att det är onödigt att skriva på detta sätt, sedan man vet att det finns en ganska stor sannolikhet att berörda kommer att läsa texten. Personligen tycker jag att de som gick med kort klänning var minst lika fina som de som gick i långklänning. Jag tycker verkligen att de var nog högtidliga för en tillställning som balen.

Jag tror säkert att du vill bli vuxen, bli det då.

2009-06-02 @ 01:29:44
Postat av: Lisa Norberg

Jag tycker det är oförskämt att komentera en annans bal där du säger att den är en skandal! Det är många som har lagt ner tid, energi och pengar på att göra sig fin inför andra, och så säger du att det är en skandal, samt att vi absolut inte är högtidsklädda. Hur kan du bara publicera en sådan sak? Det är en sak att tänka det, men skriva de så att alla kan läsa det??? Jag, som hade en kort klänning, känner mig väldigt träffad. Jag tycker att jag va fin tills jag läste din blogg, då du hånskrattade åt mig. Det är så oförskämt Lina! Jag trodde ändå att du hade moral i kroppen, men jag hade visst fel! Alla är fina på sitt sätt!!! Det är väl ens personlighet som gör allt.

2009-06-02 @ 10:24:25
Postat av: Ina

Det är väl ändå så att man knappast kan kalla en Studentbal för en riktig bal, det kan det ju inte ens ha varit på din tid? En bal är en högtidligare fest där man ska dansa pardans, och här äter man middag, dansar vals i fem minuter och sedan väller det in folk som absolut inte är balklädda och dansar disco.. Dessutom är väl huvudsaken att de som går på balen, dvs de som tar studenten, känner sig fina i sina kläder och att de är uppklädda? Det var inte en enda där som inte hade klätt upp sig.



Sen tycker jag att hela det här inlägget hade du kunnat behålla i ditt huvud. Man får tycka saker men man kan hålla dem för sig själv. Detta är helt klart skrivet med ett överlägset tonfall som fått många att ta illa vid sig, vilket du borde ha förstått då väldigt många läser din blogg. Allt man lägger ut på internet är synligt för alla..

2009-06-02 @ 11:55:53
URL: http://snowstars.blogg.se/
Postat av: Elina

Vad är det för jävla översittarfasoner!? Att klanka ner på andras bal, som du själv inte hade något med att göra?! De har själva planerat denna bal in i minsta detalj och fått den precis så som de önskat. Och sen kommer det en liten glädjedödare som du och trampar ner på något som dessa balpar känner sig nöjda med!? Något som måste tilläggas är att det knappast var en bal på slottet utan en bal på toppen! En annan sak; Askungen hade säkert också valt en annan klänning, om det inte hade varit ett "överhuvud" som valt den åt henne. Det är dags att kliva ut ur Askungesagan där allt serveras på silverfat, och istället börja leva i den riktiga världen, stumpan.

2009-06-02 @ 14:33:30
URL: http://nilina.blogg.se/
Postat av: Anette

Du är nästan skrattretande. När jag läser detta så får jag kännslor att du är kvar på 1800-talet när det var dödssynd att se så mycket som en fot på en kvinna.

Okej att du tycker som du tycker men vissa saker är bättre att hålla för sig själ. Dessutom så tror jag knappast att du hade en hög krage och långärmat på din balklänning. (Du sa ju att man inte skulle se skinn)

Din syn på slampigt tänkte jag först inte komentera men jag måste. Hallå klnningar till knäna är inte slampigt. Däremot är klänningar som visar hela röven när man böjer sig lite frammåt är slampit.

Sen tycker jag att du har motsatt dig själv. Din lillebror, ja han var fin när han var upplkädd men han hade ju också kostym vilket du inte gillade hur vill du ha det? Då måste ju han också sett skrattretande ut.



2009-06-02 @ 14:35:45
Postat av: Linn

Synd för dig att du inte njöt av våran bal. För det var ju själva tanken med balen. Att du skulle ha en fröjd för ögat. Ber tusen gånger om ursäkt för att du fick se mina ben.

2009-06-02 @ 14:39:42
URL: http://headphone.devote.se
Postat av: Anonym

Ha ha...! Jadu Lina....

Vilka reaktioner på en åsikt som ju var allt annat än att anse flickebarna slampiga! men du får nog akta dig för dom onyktra tjejerna under Storumandagarna ;)

Stå på dig!!....

2009-06-02 @ 18:04:30
Postat av: Johanna

Se på vk idag så får du höra vad proffsen säger. Då kanske du ändrar din uppfattning. Balen är till för alla som vill gå, och som de säger på vk så bestämmer ens egen ekonomi vilken typ av klädsel man ska ha. Oavsett om det är en lång klänning eller en kort klänning så kan man känna sig fin. Vi lever på 2000 talet, och just nu är det mesta inne, vare sig du vill det eller inte.

2009-06-02 @ 19:14:28
URL: http://vaegkonen.blogg.se/
Postat av: Moa

Jag säger som Johanna det mesta är inne just vare sig du vill det eller inte. Jag tror inte som Fanny skriver att du har trampat någon på tårna, men däremot kanske tagit vatten över huvudet. För du verkar ha noll koll på modet! HAHAHA! Föresten varför egentligen bry sig om mode?!? Hittar jag en klänning som jag tycker är fin då köper jag den vare sig den är i mode eller ej och sedan så går jag i den på balen. Jag tycker mig dessutom minnas att din klänning visserligen var lång men däremot visade mycket hud. Så du talar ganska mycket mot dig själv. Sen så tror jag itne heller som någon annan har skrivit att du behöver "akta" dej för dom onyktra tjejerna på storumandagarna. Vi skriver bara vad vi tycker och det har ju du också gjort.

2009-06-02 @ 19:54:13
Postat av: Anonym

Herrejösses vilken löjlig diskussion...

Orka bry sig?!

2009-06-02 @ 20:05:51
Postat av: B1

Jag förstår inte att vissa reagerar så starkt på en åsikt om att det är fel med kort klänning på bal, det är väl bara att inte ta åt sig om man nu tycker att det är finare med korta klänningar. Det är dessutom fel att säga att Lina har noll koll på modet, mode och etikett är olika saker, en balklänning ska vara lång, men kan vara modern ändå!

Jag håller med om att det är en sak på en studentbal, men det är faktiskt så att på andra baler blir man inte insläppt utan långklänning: "Do you want to come in? -Yes. -No, it's impossible!"

2009-06-02 @ 21:41:39
Postat av: Matilda L

Satt och läste din blogg Lina, och kunde ju inte undvika detta inlägg.



Ser av kommentarerna att dömma så har många missupfattat ditt inlägg!

Jag ser INTE att du någonstans i din text påstått att det skulle vara slampigt med kort klänning, som ngr tydligen tror att du menar.



Angående smoking/kostym så ser jag på kortet att din bror bär smoking, vilket du påpekade som helt ok att bära, så även där har ngr inte läst ordentligt innan dem kommenterat.



Jag ser inte heller i texten att du skulle påstå att man behöver täcka hela kroppen! för vem går så på en bal??! allt handlar om långklänning! ingenting annat! dom som har tagit åt sig verkar ha brusat upp sig lite för mycket i onödan, och inte heller läst ordentligt.

Sedan undrar jag varför man tar åt sig, om man själv är nöjd med sitt val av klänning?



Etikett är det enda som detta inlägg handlar om, inte vare sig kort klänning skulle vara slampig, balen i sig, pengar, mode eller något annat som många skrivit i sina inlägg.

Sjävklart får alla ha sina synpunkter, men läs ordentligt innan man kommenterar.



Det är min synpunkt från en go å gla Göteborgare



Förresten, trevlig blogg du har Lina.



Lycka till med studierna, du har fått en ny läsare! ;)



2009-06-02 @ 22:09:50
Postat av: Flisan

Man blir visst insläppt om man har kortare klänning på en riktig bal. Sen så var den här balen bara en rolig grej en typ liten "fest" egentligen för att alla ska hinna träffas en sista gång innan alla går ut ur gymnasiet. Men Lina verkar tro att det var tänkt att det skulle bli som en "bal på slottet".

2009-06-03 @ 09:43:10
Postat av: Flisan

Man blir visst insläppt om man har kortare klänning på en riktig bal. Sen så var den här balen bara en rolig grej en typ liten "fest" egentligen för att alla ska hinna träffas en sista gång innan alla går ut ur gymnasiet. Men Lina verkar tro att det var tänkt att det skulle bli som en "bal på slottet".

2009-06-03 @ 09:44:05
Postat av: Anonym

Är detta en så stor sak för dig så du känner dig tvungen att såra andra!!?? Skandal enl. dig att inte följa klädkoden. Det måste väl ändå finnas viktigare saker än yta att förfasa sig över. Ta och plocka upp hakan och se dig omkring.

Om de du kritiserar blir både ledsna och arga har jag full förståelse för. Att de skriver surt tillbaka är en sund reaktion. Vem som är trampad på tårna kan man undra. Att då som "pappsen" börja sväva ut om den förlamande jantelagen och annat dravel om att inte föra inlandet framåt har sänkt debatten ytterligare. Jag kan inte förstå vad det kan ha med klänningslängden att göra.

Sen vill jag bara upplysa om att etikettsregel nr 1 alla kategorier är att inte påpeka och kritisera andras misstag.

Stolt förälder till en mkt framgångsrik utflyttad inlandsbo.



2009-06-03 @ 10:44:28
Postat av: Emma

Att du orka bry dig Lina, det var våran bal och vi är stolt över den. En minnesvärd kväll för alla stiliga par i sina snygga outfits. Man ska ha det man trivs i och det som speglar vem man är.

2009-06-03 @ 11:33:08
URL: http://surname.blogg.se/
Postat av: Anonym

Lina, på tal om klädkoder och påståendet att DU kan sträcka dig till att smoking skulle duga. Är det verkligen DU som avgör hur etiketten ser ut? Om man nu skulle bli bjuden till en tillställning men klädkoden högtidsdräkt innebär denna att mannen har frack, eller jackett dagtid, kvinnan bär balklänning. Vidare kan man bära militär högtidsdräkt, högtidlig folkdräkt, prästkappa eller möjligtvis kolt. Detta innebär alltså att smoking inte är okej. Om man däremot blir bjuden till en tillställning där klädkoden är smoking innebär detta att damer förväntas ha "smokingklänning", en klänning som når ner under knäna men som visar fötterna. Alltså liknande cocktailklänning och inte långklänning.



Därför hoppas jag att nästa gång du refererar till någon slags klädkodsetikett bör du kolla upp de regler som finns. Det är inte DU som avgör hur det ser ut.



För övrigt kan tilläggas att i princip ingen studentbal kräver högtidsdräkt, det är en annan sak om man ska bevista nobelmiddagen eller större akademiska tillställningar. Jag tycker att det var tämligen onödigt att attackera alla tjusiga balbesökare med så trista ord. Tänk efter innan du häver ur dig otrevligheter. Alla har rätt att känna sig fina på sin studentbal, vare sig du medtycker eller ej.

2009-06-03 @ 12:44:57
Postat av: Jessica

Herregud!



Att ni orkar bry er!



Lägg ner!



Men det är väl det enda spännande som händer i storuman, så hon har ju bara gjort er vardag lite mer händelserik.



Detta är ju rent ut sagt för j*vligt löjligt att brusa upp över, vad EN tjej tycker.

Att ni tar åt er så hårt?? jag skulle inte bry mig ett skit!



Det är många här som borde växa upp!!!!!



Följer Linas blogg dagligen, hon har sina egna åsikter vilket alla får ha.



Men sluta vara så förbannat löjliga och kasta massa skit!!

En åsikt och så mycket reaktioner?? Hallå!!??

2009-06-03 @ 13:28:18
Postat av: Anonym

Visst Jessica, alla får ha sina åsikter men varför får då inte de som känner sig påhoppade ha sina? Ska man bara ta skit -även om det är från bara en person- utan att stå upp för sig och det man tycker och känner? Skriver man ngt som man vet kommer att beröra både på gott och ont så måste man väl ändå vara beredd på reaktioner!? Vad tycker du att de som tar illa upp ska göra? Dra skämsfilten över sig och inte reagera?

Tyvärr har det blivit en trend att skriva nästan vad som helst och gömma sig bakom "att jag är bara ärlig och säger vad jag tycker". Helt utan tanke på hur det kan uppfattas. Vad är mervärdet av att göra andra illa? Mår man bättre? Att sen bli påhejad av vissa personer gör inte skadan mindre.



2009-06-03 @ 14:08:05
Postat av: Alma Mater

Men herregud! Snacka om att lägga ord i mun! Hon skriver ingenstans om slampighet, utan om klädkoder. Och att dra upp ekonomiska aspekter är rätt onödigt eftersom att det går att få tag på högtidsklädsel som är i princip lika billig som kläder på kavajnivå.



Det är emellertid klart att de som ordnar en fest själva får välja OM det ska vara en klädkod och isåfall VILKEN det ska vara men man kanske ska undvika att benämna festen bal om det inte är just det som avses. Vid formellare tillställningar i exempelvis universitetsvärlden (som förmodligen åtminstone några av balgästerna kommer att bli en del av om några år) så är klädkoder en självklarhet - såväl för arrangören att ange som för gästen att följa - och för en (universitets)student är det därför lite märkligt att se en (gymnasie)studentbal där vissa kommer i högtidsdräkt och andra i korta klänningar.



Själv hade jag tyckt att det var jobbigt om jag hade varit gäst på en bal där ett stort antal inte bar långa klänningar. Det är rätt otrevligt att behöva känna sig "överklädd".

2009-06-03 @ 14:39:36
Postat av: Petter

Jag tror bestämt att "pappsen" skrev så för att någon antydde att Lina var bortskämd.



Men varför kan inte stolt förälder till mkt framgångsrik utflyttad inlandsbo stå för sin åsikt?? Det kan iaf "pappsen" göra!

2009-06-03 @ 15:45:41
Postat av: Stå upp Lina

Lina, härligt med personer som dig med egna åsikter, synd att inte fler är som du. Du törs stå upp för vad du tycker och det har alla rätt att få göra. Det är upp till var och en att läsa dina inlägg, de behöver inte göra det om de mår så dåligt av det. Att du skulle vara bortskämd är bara vanlig Storuman-avundsjuka(det får inte gå bra för någon eller att någon får ha det bra) Lycka till med dina studeier.

2009-06-03 @ 17:49:26
Postat av: Ida

Det jag finner väldigt intressant i den här debatten är tre saker. Folk verkar ha stirrat sig blinda på en ekonomisk fråga, som om det bara vore överklassen som kan gå på bal. Men ingenstans i inlägget ser jag att det är vad Lina menar, det är ju en fråga som ni själva har skapat. För det andra, precis som så många andra nämner, så är det här inte en fråga om att det är slampigt att bära klänning där benen syns, utan om att det är opassande vid en bal. För så är det, på bal ska man vara högtidsklädd och då går kortkort tyvärr bort. För det sista, så tycker jag det är knepigt att vissa här som känner sig kränkta kan kasta så mycket skit, men inte vågar stå för det. All ära åt yttrandefriheten, men det är lite fegt att man ska behöva vara anonym för att våga säga vad man tycker.



Btw... Stå på dig Lina! Jag håller med dig. Till 100%.

2009-06-03 @ 17:59:48
URL: http://un4giveabl3.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ännu en som ger sig in i debatten. Jag har vuxit upp i Storuman och haft det privilegiet att aldrig behöva fundera på pengar. Med andra ord haft det "gott ställt" eller vad det nu kallades tidigare i kommentarerna. Det har jag blivit påmind om vid ett flertal tillfällen då kommentarer fälls om så kallad bortskämdhet. Jag vet alltså vad jantelagen kan innebära, och den så kallade Storuman-avundsjukan (som faktiskt existerar i hela Sverige). Dock har jag den turen att de som uppfostrat mig förklarat vad som är passande att säga i olika situationer. En sak som inte är passande är att hacka på ungdomar som gjort sig fina och är med om en stor kväll i deras liv. Det finns väl ingen sund tanke i att måsta kommentera det med så hårda ord som skandal? Fortsättningsvis finns det en skillnad på bortskämdhet och bortskämdhet. Det finns en typ som är av materiell art. Den kan knappast ställa till med mer än att man tappar uppskattningen av pengars värde, och det skadar ingen annan. Sen finns det en annan typ där barn får bete sig hur som helst utan att någon ryter till. Detta kan te sig som i detta fall då någon i princip blir på-hejad när denne beter sig oförskämt. Det är en värre typ av bortskämdhet. Med andra ord kanske "pappsen" ska fundera en vända till när han säger att andra bara är avundsjuka. Jag har definitivt inget att vara avundsjuk på. Både pengar och gedigen utbildning har jag, men jag tål ändå inte när bloggförfattare anser sig ha rätten att vräka ur sig vilka oförskämheter som helst. Det finns inget som säger att man är avundsjuk eller mindre lyckad bara för att man reagerar när gamla grannar, bekanta eller släkt blir påhoppad när de gjort sitt yttersta för att vara fina.

2009-06-03 @ 19:39:29
Postat av: Susanne Wilson

Typiskt jantelagsfasoner att klanka ned på, och döma andra, för att de vågar vara sig själva! Det är sant, men var det inte DINA nedlåtande kommentarer på din blogg som ledde till denna diskussion? Snacka om att trampa in i jantelagen själv! Alla får tycka vad de vill, och även säga och skriva vad de vill, men det handlar faktiskt om VETT OCH ETIKETT hur mycket man bör vädra sig! Lina, tänkte du ens i de banorna innan du skrev dina oerhört nedlåtande och OFÖRSKÄMDA kommentarer? Reflekterade du över att vissa kunde ta illa upp? Det är ju tydligt mot vilka du riktar kommentarerna. Mitt sunda förnuft säger mig att jag skulle ha hållit de kommentarerna för mig själv, såvida jag inte var ute efter att provocera någon! VÅRAN bal var inte av samma dignitet som Nobelfesten, så därför var dresscoden inte striktare än kavaj eller klänning. Och tur var det för Joel, för annars skulle han inte kunnat bli DELAD balens kung! Så länge man följer dresscoden har man inte brutit mot den och bör därmed inte bli anklagad för att ha brutit mot den! Man behöver inte alltid följa strömmen, man ska våga vara den man är! Jag medger att detta blev en höna av en fjäder, även om det inte var helt obefogat! Personligen tycker jag att det var en fröjd för ögat att se alla långa vackra ben och även alla långa vackra klänningar på VÅRAN bal. VÅRAN bal blev riktigt lyckad och oförglömlig och det kan INGEN ändra på! Punkt!

2009-06-03 @ 20:20:54
Postat av: Episteme

Men kan folk sluta bli så upprörda över vad Lina skriver på SIN blogg? Ingen tvingar er att läsa, och som vuxen människa får man acceptera att folk har andra åsikter än de man själv har.



Att diskutera etikettsbrott generellt är inte att "vräka ur sig vilka oförskämdheter som helst" som den täta och välutbildade (Gött att du fick det sagt också!) kommentatorn ovan påstod. Lina skrev ingenstans att tjejerna inte var fina utan beklagade sig bara över att man har släppt på klädkoderna för studentbalen. Jag har svårt att tro att de som bar korta klänningar inte var medvetna om att det är brukligt att bära långklänningar vid baler. De/Ni tog (med största sannolikhet) det aktiva valet att bära kort klänning i strid med traditionen och tyckte förmodligen inte att det spelade någon roll - varför då bry sig om nån annan tycker det?

2009-06-03 @ 22:18:06
Postat av: Matilda L

Till "ännu en som ger dig in i debatten":



Den första kommentaren av en "Anonym" var riktad till Lina att hon skulle vara bortskämd, "Pappsen" svarar då med att det speglar avundsjuka i hennes inlägg!

Inte att ANDRA barn är avudsjuka på Lina.



Så där tycker jag att ni gör höna av en fjäder!



Till ännu en "anonym"



En fråga? du skrev såhär:



"Sen vill jag bara upplysa om att etikettsregel nr 1 alla kategorier är att inte påpeka och kritisera andras misstag."



Menar du då att det var ett misstag att gå i kort klänning?



Säger till er alla ungefär som "Episteme" säger "Gött att NI fick det sagt också"



Snart handlar inte den här debatten om etikett längre, som inlägget handlar om.

Många håller sig inte till saken utan svävar ut och gör som jag jag nyss skrev, en höna av en fjäder.



Vilken tur att vi alla är olika ändå, för hur skulle annars världen se ut?



Tack för mig!







2009-06-03 @ 22:39:04
Postat av: Anonym

Påhejad av vissa personer?



Ok, innebär det att man är en "sådan" om man håller med Lina? Om alla får ha sin åsikt, så måste ju även vi som håller med Lina få ha våran.



Utan att bli kallad "påhejare".











2009-06-03 @ 22:54:51
Postat av: Gina

Hej och hå vilken diskussion! Jag kan både hålla med Lina och inte. Jag tycker att när det är bal, så är det bal! Oavsett om det är på ett slott eller på Toppen, det är ett tillfälle då man för en gångsskull kan klä sig i långklänning utan att känna sig överklädd. Jag själv tycker att det är snyggt med kortare klänningar även på bal, men tycker att långklänning passar bäst i sammanhanget. Det är upp till var och en vad de vill ha på sig, världen går inte under för några kortare klänningar. Men jag tycker en del kommentarer som Lina gjort som tex: "Jag har i varje fall fått mig ett gott skratt i varje fall och har skakat bekymmersfullt och missnöjt på huvudet ett antal gånger" nästan var på gränsen till elakt eftersom dessa tjejer har spenderat mycket tid och pengar på att fixa sig fina för balen, så att de skulle få känna sig som en prinsessa för en kväll och sedan få sån kritik som denna. MEN, ingen är tvingad att läsa Linas blogg och alla har rätt till en egen åsikt.

2009-06-04 @ 10:40:18
URL: http://giinaa.blogg.se/
Postat av: Sara

Summan av kardemumman är kanske att som skribent bör man fundera över hur det man skriver kan tolkas av andra. Än om det är "min egen blogg" så är den faktisk en officiell plats. Som jämförelse om än lite större så kan vi inte kräva att judar ska stänga av öronen när anti-semitiska kommentarer fälls. Allt som skrivs eller sägs offentligt kan tolkas på icke-önskvärt sätt så därför är det klokt att inte skriva vad som helst och sedan motivera det med "det är min blogg". Jag bor i mitt eget hus, men jag kan inte skriva taskiga kommentarer på husknuten för det och tycka att andra kan titta bort. Jag hoppas att de få tjejer (så många går inte på studentbalen i Storuman) som detta inlägg faktiskt har angripit inte tar allt så hårt. Ni var jättefina och ni har ingen anledning att ta åt er av bloggskriverskans kommentarer. Hade hon haft lite mer tanke bakom sina ord hade hon förmodligen hållit dem för sig själv.

2009-06-04 @ 11:05:10
Postat av: En mamma

Tråkigt att du skrattar åt andra och häver ur dig spydiga kommentarer. Det har jag lärt mina barn att inte göra.

2009-06-04 @ 12:56:40
Postat av: En Dotter

Tråkigt att en mamma påstår att Lina är ouppfostrad.



Det här inlägget har väl ändå inget med hennes uppfostran att göra!

Då vi alla är olika individer med olika tycke och tänk.



Och jag tror att Lina är nog vuxen att kunna stå för sin åsikt, utan att en förläder ska ta henne i örat och säga "ajja bajja" lilla flicka.

2009-06-04 @ 13:46:02
Postat av: Milla

Shit, aldrig i mitt liv har jag sett ett blogginlägg (skriver av en storumanbo) fått så många inlägg. Tydligen så klev Lina folk på en väldigt känslig tå..



Hoppas att ni inte fick så stora blåmärken.



I vårt land så har vi något som kallas för Svergies grundlagar, vilket innefattar regeringsformen, successionsordningen, tryckfriheten och yttrandefriheten för er som inte visste. Internet innefattar två av dessa, yttrandefriheten och tryckfriheten.



I och med att vi bor i ett sånt awesome land som vi gör (även om vi har svårt att ta ställning när det gäller krig och diverse tjafs), så är det inte okej att klanka ner på en annan människas åsikter som de flesta verkar göra (de flesta verkar gå sista året i gymnasiet också konstigt nog). Visst är det okej att ha på sig vad fan man vill, och i princip så tycker jag att det är er kväll så ni får göra vad ni vill.



Dock. Hör här. När ni kommer ut i det stora, 'verkliga' livet. Speciellt de som ska fortsätta vara studenter och gå på sittningar, så kommer ni att märka att det finns något som heter klädkod. Det är lika bra att ni lär er detta i ung ålder för ni kommer liks att dras med det hela livet.



Även när jag gick på bal så var klänningarna en kostnadsfråga. Men vem säger att kortklänningar inte kostar mycket pengar?

2009-06-04 @ 13:56:00
URL: http://emberius.blogg.se/
Postat av: Hörru Sara!

Sara, HUR VÅGAR DU jämföra det med anti-semitiska kommentarer? Förutom att det kan vara brottsligt att fälla anti-semitiska kommentarer är det baserat på rasistiskt förtryck av en folkgrupp, till skillnad från dessa uttalanden om vett och etikett. Fruktansvärt smaklöst att dra upp det i den här diskussionen!



Och till "En mamma" - Himla fint att du och dina barn är änglar. Hmm. Tillåt mig tveka!

2009-06-04 @ 14:02:07
Postat av: Sara

Nu var det så att jag påpekade att det så klart är ett mycket större påhopp och hör inte till saken, själva poängen var att än vilken åsikt man har både om stort och smått så är det i vissa fall mer passande att hålla sina åsikter för sig själv för att slippa att andra tar illa vid sig.



Milla, på tal om vad man kan behöva veta i vuxenvärlden så finns det mer än klädkoder. Det kan vara så att den som blev trampad på tårna i det här sammanhanget kan om tio år sitta som rekryterare, personalchef eller till och med högre chef där man söker jobb. Då kan tilläggas att det inte är särskilt kul att ha klämt en otrevlig kommentar tidigare. Det är betydligt trevligare om alla känner till en som en kul och trevlig prick än hon som var tvungen att döma andras kläder.



För övrigt har jag studerat vid universitet och gått på finare sittningar samt varit på stora militära baler. Då står det klart och tydligt vad som ska bäras och jag har svårt att tro att samma tvång på klädkod fanns vid studentbalen.

2009-06-04 @ 15:11:34
Postat av: Mhm

Sara. Oavsett tillägg är det ett billigt retoriskt knep att dra upp anti-semitiska kommentarer. Vad Lina skrev är inte ens i samma solsystem som sånt. Håll det utanför debatten!

2009-06-04 @ 15:57:19
Postat av: Greger

Hej Lina, vad tråkigt att du skrattar och skakar på huvudet. Jag tyckte tjejerna var jättefina allihopa.

Men jag undrar vad dessa tjejer tänker om det du säger:

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=4

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=6

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=7

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=17

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=19

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=20

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=24

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=25



Sedan kan man fråga sig vad framtida arbetsgivare kommer att ha för hållning till blivande advokat som säger: "Jag har i varje fall fått mig ett gott skratt i varje fall och har skakat bekymmersfullt och missnöjt på huvudet ett antal gånger."

i relation till gymnasieelever som just tagit studenten?

Slutligen vill jag citera Åsa Erlandsson reporter på vårdfackets tidning:

"Funderat



Hon kallades idiot, inkompetent och mediekåt. Av vårdpersonal på nätet.





Fler och fler flyttar ut sina liv på Internet, inte minst vårdpersonal. Det rör sig om allt från dem som ställer upp med sin yrkeskunskap på olika rådgivningssajter, till bloggare som exempelvis »En sjuksköterskas bekännelser« eller »KS Kickers – läkarkandidaterna på termin 7«.




Oftast handlar det om små vardagsbetraktelser, mer eller mindre kul. Men så finns det en grupp som paradoxalt nog använder det mest offentliga som finns – Internet – men låtsas som att det är den gamla dagboken med hjärtformat lås.




På sidan 32 träffar jag barnmorskor som inte vill hamna på nätet på grund av patienterna. Men jag undrar – visar ni i vården samma hänsyn? När en barnläkare tidigare i år greps misstänkt för dråp på en liten flicka, exploderade åsikterna på nätet. I skottlinjen stod åklagaren och på 
Facebook hetsade flera grupper mot henne – ledda av läkare och sjuksköterskor. De flesta anonymt men för-vånansvärt många med namn och arbetsplats.




Jag ringde runt till några av dem och möttes av samma reaktion: tystnad. Följt av: »Jag tänkte mig inte för, det gick så fort.« Sedan: »Ska du skriva om det här?«




Kom igen. Vi har levt med Internet i mer än tio år. Säg inte att det tar tid att vänja sig vid »den nya tekniken«, den är gammal. Och det du aldrig skulle våga ropa till någon i verkligheten, blir en digital tatuering på nätet som sitter fast även om man ångrar sig, för vips har någon kopierat den verbala spyan om inte Googles sidlagringsfunktion har hunnit före. Kan du stå för det du vräkte ur dig om, säg fem år? Eller nästa gång du träffar en patient som först lärde känna dig via nätet?





Det är dags att damma av en klyscha. Tänk efter, före. Särskilt om du jobbar i vården. Patienterna representerar bara sig själva: en upprörd pappa, en besviken pensionär. Men ni som näthetsar solkar ner hela den vita rocken, det livsviktiga förtroendet för vården. Och det handlar inte bara om glåpord, utan även om andra sätt att tappa huvudet på Internet: att gå farligt nära patientsekretessen i det man skriver, ge tveksamma råd på föräldraforum, för att inte tala om underskötersk­an på Karolinska som lade ut operationsbilder.




Internet är verkligen fantastiskt, men det ger inte frikort att göra hur som helst. En skriftlig knytnäve kan göra lika ont som en riktig, särskilt när alla kan se."



Vårdfacket nr6/7 Juni 2009

http://www.vardfacket.se/Vanstermeny/Senaste-numret/Funderat1/



Jag tycker att du hängt ut de tjejer man lätt kan identifiera på den här adressen:

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/



/filosofen

2009-06-04 @ 16:35:25
URL: http://filosoferar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag menar absolut inte att det är ett misstag att bära kort klänning. Tvärtom! Det jag menar är att påpeka när man tycker någon gör misstag på vilket sätt än må vara så är det fel att kritisera och dessutom offentliggöra att man fått sig "ett gott skratt, skakat missnöjt på huvudet" och tydligen fått "bekymmer" med vad man sett.

Tror nog hon är vuxen nog att stå för sina åsikter men tydligen tycker många att vi som har synpunkter på dessa åsikter behöver tas i örat och "ajjabajjas". Visst har även vi rätt att tycka!? Eller har bloggare ensamrätt till det? Att vara anonym är inte heller fegt. Det finns många anledningar till varför man väljer det. Till vad nytta ska jag uppge mitt namn? Fegt är däremot att hålla varandra om ryggen hur dumt någon än beter sig. Men det är tydligt att det gäller att hålla sig väl med varandra för man vet aldrig vad som kan skrivas. Jag kan bara inte förstå vitsen med att så elakt kommentera andras val. När man har fördelen av att få göra sina egna val så kan man väl bara vara nöjd och lycklig över det och låta andra vara ifred.

2009-06-04 @ 16:39:20
Postat av: Storumanbo

Man får väl ha på sig vad man vill.. Ingen hade väl brytt sig om just du hade haft kort klänning.. (om du inte hade tyckt så illa om det i just det här sammhanget). Folk har på sig vad det tycker om, t.o.m du.. Nu tycker jag att det här räcker. Alla är som de är och klär sig som dom själva tycker är fint. Inget som går att ändra på! Stryäck istället på dig och var stolt över alla fina balpar! Vissa tycker att långklänning är finare, vissa tycker att en kortare klänning är finare.. That´s it! inse...

2009-06-04 @ 20:18:46
Postat av: Anonym

du borde veta att modet ändras, hänger du inte med i median? seriöst lägg ner tjejen! dålig stil.

2009-06-04 @ 21:46:47
Postat av: Sara

Wow du måste ha slagit ett rekord i inlägg :)



Jag tycker att du har rätt till din åsikt, Sverige är ett fritt land. Och varför ska du bli påhoppad för att du säger vad du tycker. Andra säger mer elaka saker om folk än längden på en balklänning. Och hur kom det in på ekonomin?? Vad hade ni skrivit om en i era ögon "fattig" person hade skrivit inlägget??



Skärp er... finns annat att hetsa upp sig på än det här.

2009-06-04 @ 22:41:03
Postat av: Anonym

På vk finns nu bilder från balen i umeå upplagda.. väldigt många som hade korta klänningar! Är det också skandal?? Antar det..?

2009-06-04 @ 23:32:43
Postat av: Greger

Av absolut största vikt.



Jag TYCKER, att man i Sverige ska ha åsiktsfrihet, man ska ha rätt till sina åsikter, man ska ha rätt att uttrycka sina åsikter. Men med frihet kommer alltid ett ansvar.



Åsa Erlandsson poängterar att man bör tänka efter före och man måste vara beredd att stå för sina åsikter i många olika sammanhang.



Att det blivit sådant rabalder om en egentligen ganska "trivial" sak beror på att Lina i sin text och sitt tyckande, som jag tolkar det, dumgjorde sig över en klass människor, det vill säga de som är annorlunda, som viker från normen. Då måste Lina vara beredd på att möta min tolkning av hennes text. Om Lina hade skrivit så att jag hade tolkat texten på ett annat sätt. Tillexempel: Det är väl ändå konstigt att arrangörerna inte hade mer styrning när det gäller klädkoden, man måste ändå skratta åt detta spektakel, men det är ju vad jag tycker. Då attackerar man inte, som jag tolkar det, enskilda personer det vill säga dessa tjejer:

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=4

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=6

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=7

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=17

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=19

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=20

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=24

http://neo.vk.se/bildspel/balen2009/storuman/?image=25



Det är istället arrangören som står i fokus.



Tyck till och var inte rädda för att göra det men var beredd på att möta den kritik ni får. Vi måste acceptera alla människors värde och olikheter och undvika att döma. Vi har alla makten att förändra, gör gärna det men i en positiv riktning där alla människor inkluderas och blir sedda.



/filosofen

2009-06-04 @ 23:46:00
URL: http://filosoferar.blogg.se/
Postat av: Jassåru

Den enda som pekar ut någon här är ju "Greger". Jävligt märkligt att sitta och posta länkarna till alla som hade kortare klänningar. Skaffa en hobby!

2009-06-05 @ 08:12:02
Postat av: jassåjag

han visar ju bara vilka som känner sig träffade.

2009-06-05 @ 08:55:33
Postat av: Jassåni

Men hur tänker du "Jassåru"? Bilderna låg bara ett klick borta redan på blogginlägget! Det Greger vill visa är att bloggaren på ett plumpt sätt redan på första raden ville visa hela världen vad hon blev både fnissig och upprörd över.

Vem tycker att det ska försvaras? Vart är vi på väg när så många tycker att det är ok!!!

2009-06-05 @ 09:37:06
Postat av: Jassåru

Men snälla! Vem lägger tid på att hitta länkar till varje person med kort klänning? Vem bryr sig?



Och jag förstår inte hur ni kan bli så indignerade! Så KRÄNKTA! Hur ni kan tycka att det är så fruktansvärt! Hon diskuterar etikettsbrott (som förmodligen tjejerna begick medvetet) - SÅ LEV MED DET DÅ. Bry er inte om vad nån annan tycker!



Det enda bra med den här jävla debatten är att det har visat sig att varenda invånare i Storuman är så fantastiskt rättsskaffens. Där skulle man minsann aldrig diskutera nån annans val, åhnej!

2009-06-05 @ 11:10:15
Postat av: A. Franzén

Kul att se alla tankar, även mer liberala, om etikett. Vad vi tydligt kan se är en förändring kring funderingar om klädkoder.

Frågan är varför klädkoder existerar?

Utdrag från Wikipedias artikel på sökordet "klädkod" ger ett relativt enkelt svar på den frågeställningen. "Syftet med en klädkod är alltså att underlätta för gästerna och undvika att några gäster känner sig obekväma som ett resultat av avvikande klädsel." Detta tolkar jag från bådas perspektiv- de som följer den, samt de som väljer att avvika från den.

I det här specifika fallet kretsar funderingar om det är ok att tumma på klädkoden. Jag förstår att flickor vill känna sig bekväma med vad de bär, men om en bal inträffar en gång under gymnasietiden- är det då korrekt att bryta koden och även "tumma på upplevelsen" för andra som följer koden? Enligt min mening handlar det då inte längre om att vara bekväm med vad man har på sig utan hur man uppför sig mot resterande människor som faktiskt följer klädkoden! Passar inte klädkoden, kan man sitta hemma i kort klänning tycker jag. Detta kan låta konservativt, men när blev det berättigat att uppföra sig ohyffsat mot andra människor? Gud förbjude en sådan utveckling!

ps. Angående de första inläggen som handlar om lilla bortskämda Lina...

Det finns ingen som arbetar så hårt som Lina. Det finns heller ingen som är så tacksam som Lina. Personen som skrev det första inlägget är antagligen väldigt avundsjuk på att allt har lyckats gå så bra för Lina. Men det har aldrig varit något tal om att Lina har glidit på en "räkmacka", Lina kämpar för allt hon har uppnått, kom inte och säg något annat!



Carl-Jan Granqvist;)

2009-06-05 @ 12:20:47
Postat av: Anonym

Hejåhå Franzen. Ingen är väl ändå att ta i.

Jag har en undran. När övergår en åsikt från att vara just enbart en åsikt till att bli avundsjuka. Kan det vara så att om jag börjar med kritiken så har jag en åsikt och är inte avundsjuk. Men den som då försvarar sig eller de som tycker att kritiken var dum och onödig enbart yttrar sig för de är avundsjuka på den som startade det hela. Om jag är tacksammast och den mest arbetsamma ni bara kan tänka er så har jag väl ändå inget frikort till att döma andra.

2009-06-05 @ 18:44:35
Postat av: ehe

Själv står jag mellan sidorna, men hade jag varit Lina hade jag förmodligen försökt förmedla min åsikt en aning smidigare.



Jag antar att ingen bryr sig om det, men jag skriver det ändå :)

2009-06-05 @ 19:20:33
Postat av: Karin

Tycker man att etikettsbrott är fel så får man så klart tycka det, även om det förmodligen inte förelåg ett krav på långklänning. Jag tycker visst att man kan kommentera brott mot allmänt vedertagna regler, men kan man då inte angripa problemet i största allmänhet? T.ex. att man tycker sig se att reglerna frångås mer och mer överallt. Måste åsikten verkligen framföras genom att angripa just de få som gick på Storumans studentbal? Korta klänningar förekommer på studentbaler i hela Sverige, och att uttrycka en generell åsikt gör inget. Nu blev det så olyckligt att just ett fåtal individer blev utpekade just för att källan till bilderna angavs i blogginlägget. Det hade varit lika orättvist att kommentera tjejer från en specifik skola i Uppsala, Umeå eller Malmö som finns med på bilder på nätet. Att filosofen länkade till bilderna visar bara exakt hur "osvårt" det är att identifiera vilka bloggerskan avsåg med sin kritik.



Faktiskt får man förvänta sig lite kritiska svar när man kommenterar sånt här på offentlig plats. Någonstans känner jag att personen bakom bloggen bör bemöta kritiken och kanske be om ursäkt till de individer inlägget berör. Det skulle kanske gå att förklara för dem att det var osmidigt skrivet och att inget illa var menat mot dem personligen. Det vore ett trevligt sätt att avsluta diskussionen. Den som bör bemöta kritiken borde nog vara den som skrivit blogginlägget och inte vänner och bekanta. Om man i vanliga livet säger något som uppfattas otrevligt av mottagaren brukar det höra till allmänt hyfs att be om ursäkt om man uttryck sig illa, men det kanske inte gäller på nätet? Jag tror att de flesta här inne inte skulle vara lika hårda mot varandra i orden om diskussionen skett öga mot öga.



Skaka tass och förklara eller be om ursäkt, det är det lättaste sättet att få personer som tagit illa upp att lugna sig.

2009-06-05 @ 20:51:13
Postat av: Carina

Ja, jag förstår då inte ens din reaktion! Det är väl cirka 1/5 som bär kortare klänning och visar sina ben! 1/5 som gärna tar ett steg längre, året är 2009 och utvecklingen går tack å lov framåt!

Go girls!

2009-06-05 @ 21:10:22
Postat av: Deltagande

Nå...efter alla diverse kommentarer ang Linas inlägg



..."Balen - på väg mot en ny trend?"...



Tyvärr så har ju inte Storuman som alla berörda vet , inte något "festligare" ställe för studenterna att avnjuta sin "bal" på än Hotell Toppen.



Därför är det synd att detta "event" ses som bara ett "party" och klädsel väljs därefter och därmed nedvärderar denna händelse.



Tyvärr så kan vi väl alla av detta bara inse att "modet" idag har inverkat och gjort ett avtryck i utseendet på Storumans omtyckta "bal"deltagare.



..."Balen - på väg mot en ny trend?"...





Till framtida studenter hänvisar jag till tidigare inlägg om baler vid fortsatta studier vid högskolan.

2009-06-05 @ 23:19:37
Postat av: Skål

Miss A. Franzén



Kan inte annat än hålla med ditt P.S!



Puss

2009-06-06 @ 01:06:15
Postat av: Frågande

Jeg undrer.... hor lange orker alle halle pa, stopper ni ens pa 70?



Go´natt

2009-06-06 @ 01:09:16
Postat av: Anonym

Det är ju så att man blir trött! Ja, helt slut faktiskt (orkade ta mig igenom 4-5 kommentarer)! Att folk ens orkar bry sig.. argumentera o kasta skit! Detta är ju för tusan en blogg- en personlig blogg- ska man då inte få skriva det som man själv tycker- på sin egna blogg?!

Lina, jag håller med dig! Inte slampigt, nej nej inte alls! Men det du skriver- etikett! O sen, om jag nu ens vågar nämna detta, så tycker jag om att hålla på gamla traditioner. Skulle man, på en bal för sisådär 30 år sen (eller det räcker nog med 10 år sen), komma i kortklänning (eller vad man nu ska kalla detta plagg) så skulle media, och inte minst Folkvettsexperten Magdalena Ribbing, få slaganfall!

O det där med att du inte nämnde att det utsågs TVÅ balens kungar! Vilken tragedi! ;) Jag skrattar. Herremingodispåse! (Klart som fan man är mest stolt över sitt eget kött o blod!)

Jag som såg denna natt som ett långdraget 10 timmars helvete på jobbet, vart helt klart roligare.

Go Lina!!

VarmaHälsningar Hannah, endag.blogg.se (Din syster Fannys pratsjuke-plåga på friskis&svettis)

2009-06-07 @ 00:40:21
Postat av: Sorry...

Din bror var den som var mest felklädd av alla på den där balen. Etiketten är tydlig på den punkten att det mest inkorrekta är att klä sig "finare" än vad som är uttalat på inbjudan. Smoking är med andra ord tokfel. Mörk kostym och kort klänning är däremot acceptabelt, om än inte helt enligt reglementet. Kliv nu ner ifrån dina höga hästar innan du ramlar och slår dig. Dryga, elaka människor som tror sig ha rätten att klanka ner på andra brukar få lära sig rätt hårda läxor av livet.



/F d qurator i nation, som ledsnat på uselt beteende hos lantlollor som tycker att de kommit upp sig och därför tar sig friheten att döma andra.

2009-06-11 @ 16:26:48
Postat av: måns zelmerlöv

lina du var så jävla ful på balen! du hade bara en hel svart klänning så du såg nästan ut som en jävla skit som har kommit från min ända! glittret var väl fint, men du är så ful så din skitgihet regerade över glittret! hoppas du får en trevlig dag! Hadeeeeeeeeeee, so long sucker. alla i storuman tycker att du ser ful ut med ditt fula ansikte som ja kan använda som toapapper när ja ska skita för de kommer ändå vara lika skitigt som innan om inte värre. nu får du fan hade bra. fan ja vill inte skriva nå mer, men du är så jävla ful så ja måste. jag säger hejdå hela tiden men FY FAN VA DU ÄR FUL! kom inte tillbaks till storuman för vi ska då bjuda dig på lite bläck så att du sen kan skita blått!

2009-06-19 @ 21:05:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0