Sär skrivning

Jag hatar sär skrivning. Det är oerhört jobbigt att läsa en text när författaren sär skriver. Jag känner mig som en språk polis, kanske för att jag är det. Jag läser flera bloggar dagligen och vissa är exemplariska på det där med dålig svenska. Man får skriva precis som man vill i nästan alla lägen, men det är bara det att jag stör mig på det. Tappar fokus i läsningen. Tappar intresse och börjar leta språkliga fel. Jag vet att dyslexi finns och är väldigt utbrett i Sverige. Till och med kungen har det, men det spelar ingen roll för jag stör mig ändå. Problemet kanske sitter hos mig som läsare som orkar bry mig om detta? Nämnde någon i-lands problem?

När det väl kommer till PM skrivande, som jag som håller på med just nu, är jag extra petig. Super kräsen. Rätt ska vara rätt. Kommateringen ska vara på sin plats osv. Allt ska vara snyggt och prydligt och där hör sär skrivningar inte alls hemma. Helst inga juridiska fel heller för den delen.

Nu har jag fått av reagera mig på just sär skrivningar. Andra spännande ord som jag stör mig på är "utav". Varför säga utav när av oftast fungerar lika bra? Jag kanske helt enkelt är för formell.

Vilket tur att jag inte blev svensk lärare. Inte svenska lärare, utan svensklärare. Jag blir jurist istället. För övrigt är jag snart halv vägs i min jurist utbildning. Snart har jag åren emot mig.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Haha.. jag skriver säkert fel och jävligt, men det skiter jag i! ;P

orkar inte skriva grammatiskt korrekt hela tiden, då mycket är ordbajs direkt ur min skalle.

Men jag tror och hoppas inte att jag särskriver iaf..

Men korrekt är väl särskrivning, inte sär skrivning? ;)

2010-10-07 @ 22:19:12
URL: http://fannysundstrom.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag är också språkpolis =) Hakar upp mig på särskrivningar, folk som blandar ihop dem och de och sen en del människor som skriver precis som de tänker, utan punkter och kommatecken, texten bara bluddrar på och blir helt obegripligt för läsaren =)

Men mina barn gillar det, de utnyttjar mig när texter till skolarbeten ska kollas!

Kram på dig <3

2010-10-08 @ 07:24:49
URL: http://mejan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0