Landet

Jag ska åka bort i helgen. Jag och J ska åka till deras lantställe på landet. Vart ligger landet? Jag har aldrig i mitt liv varit på landet och alltså heller aldrig varit på ett lantställe. Jag är förväntansfull! Jag har målat upp värsta bilden över hur landet är. Jag tänker mig massa ängar, en stor gård, ett stall och en häst eller två. På ängarna ska jag galoppera dagarna långa. Ett drömland med andra ord. Eller så tänker jag mig en brygga, vatten och inga grannar. Och en äng där också. En äng känns väldigt obligatoriskt för att det ska bli ett lantställe. Inte för att jag vet vad det är egentligen, men ändå. Sedan är det självklart är landet ett soligt ställe! Det är alltid bra väder där, varför ska man annars åka dit?

Hemma i norr har vi stugor som vi åker till. Möjligtvis åker vi till fjällen. Jag undrar om fjällen och landet är ungefär samma sak, fast utan fjäll och ett land istället. Men åter till termen landet. Det är inget som vi slänger med uppe i norr. Att säga landet passar sig inte riktigt i min mun. Precis som när man var liten och svor fastän man inte fick. Det lät så konstigt. Så låter det när jag säger att vi ska ut till landet i helgen. Lite ovant, mest för att jag inte riktigt vet vad det där landet är för något. 

Själva tätorten Oxelösund, där landet ligger, har 11 000 innevånare. Storumans kommun har ca 7000 (för övrigt lika många medlemmar som Norrlands nation.) Har jag alltså bott på ett land hela livet om man ser till innevånarantalet? Eller är inte landet så ödsligt som jag tänker mig?

Det viktigaste av allt: Är det ett helt nytt land och måste jag växla pengar innan?

Kommentarer
Postat av: Maria

När jag bodde i Vindeln (ungefär storlek som Storuman, något mindre kanske) och jobbade i Umeå så var det en pappa på dagiset som frågade mig hur det var att bo på landet... Jag fattade inte vad han menade ens, fick fråga, men det är nog så Lina att enligt stadsbor så är vi uppvuxna på landet du och jag...

Så du kommer att göra succe på J:s lantställe, du kommer att äga helt enkelt =)

Hoppas ni får en trevlig helg! Kram <3

2010-10-14 @ 22:09:45
URL: http://mejan.blogg.se/
Postat av: Elin

Uppenbarligen så tänker vi ju helt lika om landet Lina med tanke på vad jag sa till dig innan jag visste vad du skrivit =). Du måste berätta för mig hur det var sen, men gör mig inte besviken om detta drömland.

2010-10-14 @ 23:18:19
URL: http://motnyaaventyr-elin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0