Oj oj

Oj, klockan är visst mycket. Eller mycket och mycket, men med tanke på att jag har föreläsning imorgon kl 8.15 är den mycket. Jag kommer vara död innan pausen, fast hade jag lagt mig tidigare så hade det heller inte hjälpt. Rackarns också. Sedan kan jag ju inte somna innan jag läst några kapitel först.

Veckans tips är i varje fall detta:

Tänk på vad och hur du äter

Något som ofta glöms bort när det gäller stress är matens betydelse. En ojämn blodsockernivå leder till trötthet, dåsighet och bristande koncentrationsförmåga, vilket gör att vi klarar stress och påfrestningar sämre.

Det allra bästa är att äta mindre mål flera gånger om dagen och försöka få i sig kolhydrater som inte höjer blodsockernivån så snabbt.

Försök att under veckan som kommer äta extra regelbundet och ordentligt:

  • Ät tre huvudmål under dagen och två mellanmål där i mellan.
  • Undvik att låta det gå mer än 3 timmar utan att du äter något.
  • Som fika och mellanmål fungerar det bra med t ex några grova kex eller en frukt.

Några tips:
- Se till att ha en välfylld frukt- och grönsakskorg på jobbet.
- Ha t ex grova kex (inte för söta) och russin i skrivbordslådan att ta till när hungern gör sig påmind.

Så, detta ska jag tänka på framöver.

Matlådan är redo så imorgon behöver jag i stort sett bara hoppa i kläderna och traska till Eko, men först hinna titta mig själv i spegeln och inte, inte glömma matlådan i kylen.

Ge mig ljus på morgonen för då blir jag pigg som en lärka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0