Pinsamt

Mitt släp är nertypat till 1400 kg för att man ska kunna köra en häst med B-körkort. Om jag inte är ute och cyklar nu så får man inte ens köra två hästar i den med BE-körkort med den totalvikten utan den måste vara högre. I vilket fall som helst så krävs det BE-kort när man kör två hästar i detta släp. Eftersom jag och ÅM tänkte vara ekonomiska hade vi ju bägge våra hästar i mitt nertypade släp. Ingen av oss har BE-kort heller. Till råga på allt är det vinterdäck på släpet! Så vi var inte lagliga direkt.

Ingen av oss är heller särskilt hajj på att backa, (eller ÅM är duktig, men jag är totalt värdelös, men mitt släp är så pass mycket längre än de andra som hon har backat), så hon som ägde gården var snäll och backade ut släpet åt oss när vi skulle åka hem.

När vi kom hem gick jag in på deras hemsida för att se om de hade lagt upp några bilder. Jag passade även på att kika runt lite och märker att tjejen som ägde gården (och backade ut mitt släp) är polis! När man tar BE-kortet måste man bland annat backa i en manövreringsbana, så jag förstår ju att hon förstod att ingen av oss hade BE-kort för i så fall hade vi ju inte blivit godkända. Det var ju ändå tur att hon inte var i tjänst!

Sånt här händer alltid mig.. Samma sak som att jag alltid råkar prata för högt om vissa saker när kanske personen i fråga eller någon bekant till den är i närhet. Sånt händer alltid mig.

Pinsamt värre...

Nu har jag dock kollat upp ang. vinterdäck och man får ha dubbdäck på släpet året om, men man måste ha dubbdäck på släpet om man har det på bilen. Så vi var inte riktigt så olagliga som vi trodde...

Det är tur att jag ska ta BE-kortet snart. Hur nu det ska gå när jag inte kan backa. Det återstår att se...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0